Management fon an effective protection and enhancement of cultural heritage

(L’evento è rinviato a data da destinarsi) / Fondazione LINKS / CFP 6 / cod. 31147
Comparing experiences. L’incontro è promosso dalla Fondazione Links

L’evento è rinviato a data da destinarsi

Comparing experiences

Lunedì 23 marzo 2020 ore 10.00-18.00
Fondazione LINKS
Via Pier Carlo Boggio 61, Torino

Cod. 31147

Il convegno affronta i temi della conservazione, utilizzo e gestione dei siti culturali e vuole essere un momento di scambio tra stakeholder che a vario titolo sono chiamati nella loro quotidianità professionale a doversi interrogare sul tema e a trovare quindi risposte a problemi ed esigenze comuni. Verranno forniti modelli teorici/pratici relativi ai temi della conservazione/uso/gestione del patrimonio culturale. I partecipanti potranno approfondire la conoscenza dei più attuali approcci al tema della gestione sostenibile del patrimonio culturale.

L’incontro è gratuito ed è promosso dalla Fondazione LINKS. Prevede il riconoscimento di 6 CFP per gli architetti in regola con il pagamento della quota annua di iscrizione all’Albo alla data dell’evento.

• ore 10.00-11.00 Welcome coffee & registration
  • ore 11.00 Institutional greetings
    Giulio Mondini, Direttore DIST- Dipartimento Interateneo di Scienze, Progetto e Politiche del Territorio (Politecnico di Torino)
  • ore 11.15 Introduction to the works
    Marco Valle, Project Manager – Cultural Heritage & Regional-Urban Development (Fondazione LINKS)

SESSION I

• ore 11.30 The Management Plan as a tool for learning the network’s cooperation. The Italia Langobardorum case
    Francesca Morandini, Fondazione Brescia Musei
  • ore 12.00 Hebron, Cultural heritage in danger. The management of cultural heritage in conflicts and crisis
    Husameddin Ali Asan Alkhatib, Permanent Delegation of Palestine to UNESCO
  • ore 12.30 The role of management in the UNESCO nomination process of “The Porticoes of Bologna”
    Federica Legnani, Responsabile dell’Unità Valorizzazione del paesaggio urbano storico e dei portici
  • ore 13.00-14.00 Light Lunch

SESSION II

• ore 14.00 Management Plans as a Part of an Integrated Management System for World Heritage Properties
    Joseph King, ICCROM – Sites Unit Director
  • ore 14.30 Management Plan as a tool for Historic Monuments Protection /Janowiec castle
    Bogusław Szmygin, President ICOMOS Poland and Professor at Lublin University of Technology
  • ore 15.00 Opportunities and challenges in managing the Egyptian world heritage sites “Historic Cairo case study”
    Mohammed Abdel Fattah, Director of the International Organizations for Cultural Heritage and International cooperation Department Minister’s Office – Ministry of Antiquities of Egypt
  • ore 15.30 UNESCO Cultural Heritage Sites in Egypt – General Overview of Site Management & Community Development Strategy
    Yesser Farouk El Denary, The International Organizations for Cultural Heritage and International cooperation Department Minister’s Office – Ministry of Antiquities of Egypt
  • ore 16.00 Saint Catherine between authenticity and development “challenges”
    Ahmed Adel Ghena, Archaeologist &First Aider to Culture Heritage – Repatriation’s Administration – Ministry of Antiquities
  • ore 16.30 UNESCO Cultural Landscapes and social resilience. The adaptive capacity of systems to cope with the variation of the anthropic component in the communities
    Fabrizio Aimar, DIST- Dipartimento Interateneo di Scienze, Progetto e Politiche del Territorio (Politecnico di Torino)
  • ore 17.00 Discussion Panel
  • ore 18.00 End of Works

Referente scientifico: Antonino Frenda

Per le iscrizioni scrivi a links.reservation@gmail.com. Chiusura iscrizioni a completamento posti. 30 posti riservati agli iscritti OAT. Prenotazione obbligatoria, con lista di riserva per non più di 5 persone.